W Ligocie Pięknej rozpoczęliśmy cykl szkoleń z pracy pociągowej w ramach projektu realizowanego przez naszą Fundację, którego celem jest podnoszenie kwalifikacji członków i sympatyków naszej organizacji. Projekt jest sfinansowany przy wsparciu udzielonym przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego, Norweskiego Mechanizmu Finansowego oraz budżetu Rzeczypospolitej Polskiej w ramach Funduszu dla Organizacji Pozarządowych.
Koło godziny 13.30 rozpoczął się pierwszy etap szkolenia. W szkoleniu tym brali udział przewodnicy i psy, które dopiero rozpoczynają lub zamierzają rozpocząć swoją przygodę z „pociągówką”.
Zaczęliśmy od podstaw – opisania podstawowych warunków i wymagań stawianych zarówno przewodnikom jak i psom. Jako że w pierwszym etapie brały udział psy, które miały już kontakt z szorkami i wózkiem oraz takie, które szorek nawet nie widziały, szybko ustaliliśmy, że „nowi” zaczynają od przymierzania garderoby, a „starzy wyjadacze” zaczynają od razu pracę z wózkiem.
Tak więc kiedy psy, które liznęły już trochę „pociągówki” robiły kółka po placu szkolnym – specjalnie w tym celu wynajętym – nowicjusze mierzyli szorki z dużej kolekcji posiadanych przez nas modeli. Trzeba było wybrać najlepsze, czyli najwygodniejsze dla psa, najlepiej dopasowane, oraz – co nie jest bez znaczenia w przypadku suczek – najładniejsze :)
Po dopasowaniu szorek dla nowych uczniów, zaczęli oni wraz ze swoimi przewodnikami przechadzać się po placu ćwiczeń, aby przyzwyczaić się do opinających pasków. Dość szybko okazało się, że szelki nie robią na nich żadnego wrażenia, więc zaczęli spacerować wraz z psami ciągnącymi już wózki, aby zaznajomić je z odgłosem poruszającego się tuż za nimi wózka.
Tak więc następne spacerki odbywały się już w grupach wraz z psami zaprzężonymi do swoich kołowych pojazdów.
Po kilku kółeczkach obciążenie wózków było stopniowo zwiększane, aż do czasu zapakowania się Koordynatora ds. Pracy Pociągowej Fundacji do wózka, co stanowiło ostateczne obciążenie pojazdu.
Zanim jeszcze zaczęło się ściemniać, starsi uczniowie pokonali jeszcze kilkakrotnie tor przeszkód oraz zaczęli ćwiczyć pokonywanie toru do cofania.
Zmierzch zapada szybko, więc nim nastała godzina 17.00 zwinęliśmy pachołki i wózki, rozdaliśmy materiały i udaliśmy się do domów.
Każdy z uczestników otrzymał pierwszą część poradnika, która będzie uzupełniana za każdym razem, kiedy spotkamy się na szkoleniu z pracy pociągowej tak, żeby po zakończeniu wszystkich cykli szkoleń każdy z uczestników posiadał kompletny podręcznik do pogłębiania wiedzy o pracy w zaprzęgu.
Wszystkich chętnych zapraszamy do uczestnictwa w kolejnych etapach szkolenia – o terminach będziemy informować na naszym forum.
Przemek

|