Nasza oferta
|
Zajęcia z zakresu dogoterapii mają bardzo szerokie zastosowanie i mogą być realizowane w:
- przedszkolach i szkołach podstawowych,
- przedszkolach i szkołach podstawowych z oddziałami integracyjnymi,
- szkołach specjalnych,
- domach dziecka,
- ośrodkach opiekuńczo – wychowawczych,
- domach dziennego pobytu dla osób niepełnosprawnych,
- ośrodkach dla osób starszych i niedołężnych,
- ośrodkach pomocy społecznej,
- domach spokojnej starości,
- hospicjach,
- ośrodkach pomocy paliatywnej,
- szpitalach szczególnie na oddziałach dziecięcych,
- oraz w domu pacjenta.
Typ zajęć jest ściśle dostosowany do indywidualnych potrzeb odbiorcy.
Oto kilka podstawowych wyznaczników, którymi kierujemy się przy doborze zajęć:
Ze względu na rodzaj:
Zajęcia ogólnorozwojowe (AAA)
Przeznaczone są dla grup przedszkolnych, wczesnoszkolnych oraz szkolnych. Mogą odbywać się w w/w instytucjach, domach dziecka, domach kultury, ośrodkach szkolno – wychowawczych, ośrodkach wypoczynkowych, ośrodkach sportowo-rekreacyjnych itp.
Zajęcia te, mogą być prowadzane wszędzie tam, gdzie kładzie się duży nacisk na prawidłowy ogólny rozwój dziecka.
Zajęcia terapeutyczne (AAT) m.in. wykorzystywane w pracy z deficytami rozwoju psychoruchowego Praca nad odruchami takimi jak odruchy dynamiczne typu:
- odruch chwytny Robinsona,
- odruch podciągania rąk,
- odruch pełzania,
- odruch chodu,
- odruch grzbietowy,
- odruch dłoniowo-bródkowy,
- odruch szyjny,
oraz odruch:
- więzi,
- orientacyjny
Przeznaczone są dla wszystkich grup wiekowych. Dla osób niepełnosprawnych, starszych, z chorobą Alzheimera, Parkinsona, dla osób w rehabilitacji pourazowej itp.
Zajęcia te, mogą być prowadzane wszędzie tam, gdzie stwarzane są warunki, gdzie terapia z udziałem psa jest mile widziana...
Zajęcia edukacyjne (AAE)
Przeznaczone są dla grup przedszkolnych, wczesnoszkolnych, szkolnych. Zarówno jako dodatkowe zajęcia edukacyjne oraz zajęcia rewalidacyjne. Mogą być przeprowadzane w w/w placówkach oraz w szkołach specjalnych, domach dziecka, świetlicach środowiskowych, ośrodkach szkolno – wychowawczych, ośrodkach dla osób niepełnosprawnych, domach kultury itp.
Zajęcia te, mogą być prowadzane wszędzie tam, gdzie edukacja przez zabawę jest mile widziana...
Przykładowe cele pracy dogoterapeutycznej :
• pobudzania do ukierunkowanego działania
• zaspokojenie dużej potrzeby ruchu
• doskonalenie ekspresji ruchowej,
• doskonalenie koncentracji uwagi,
• nauka wykonywania czynności według instrukcji,
• nauka przestrzegania reguł,
• doskonalenie spontanicznej aktywności słownej,
• doskonalenie motoryki dużej i sprawności manualnej,
• kształtowanie pozytywnego kontaktu ze zwierzęciem,
• doskonalenie spostrzegawczości i pamięci,
• doskonalenie koordynacji wzrokowo- ruchowej,
• kształtowanie orientacji w schemacie własnego ciała oraz w schemacie ciała psa,
• kształtowanie orientacji w przestrzeni,
• rozwijanie samodzielności,
• doskonalenie naśladownictwa,
• kształtowanie cierpliwości i wytrwałości,
• wzbogacanie zasobu wiadomości na temat psów,
• wpojenie zasad bezpiecznego zachowania wobec psów,
• wzbogacanie zasobu słownictwa ,
• utrwalanie znajomości cyfr w zakresie 20-u,
• poznawanie i utrwalanie znajomości liter,
• doskonalenie wiedzy o kolorach i wielkościach,
• rozumienie pojęć – „nad”, „pod”, „na”, „przy”...
• dostarczanie radości ze spotkania ze zwierzęciem,
• wzmacnianie wrażliwości na dotyk,
• pobudzanie analizatora wzrokowego i słuchowego,
• wprowadzanie w stan relaksacji i wyciszenia,
• podnoszenie samooceny,
• dostarczanie radości z zabawy,
• przełamywanie lęku dziecka przed psem i światem zewnętrznym
• rozwijanie umiejętności wyrażania emocji
• nauka podstawowych czynności pielęgnacyjnych, mycie się, ubieranie, czesanie
• ćwiczenie i rozwijanie aparatu mowy
• nauka dbania o różne zwierzęta, poznanie ich indywidualnych potrzeb,
• itp...
Ćwiczenia z psem podczas zajęć terapeutycznych mogą przybierać różnorodną formę. Można podzielić je na dwie grupy:
Ćwiczenia z psem:
• czesanie, głaskanie, drapanie i poklepywanie psa
• karmienie psa z otwartej i zaciśniętej dłoni oraz z różnych innych części ciała np. ze stopy, z łokcia, z brzucha, kolana.
• nazywanie i liczenie części ciała psa oraz dziecka (także przy zawiązanych oczach)
• naśladowanie zachowań i odgłosów wydawanych przez psa
• zakładanie psu obroży, szelek i smyczy
• prowadzenie psa na smyczy
• chowanie psu zabawek
• rzucanie psu zabawek z różnych odległości, z różnych pozycji, do różnych celów
• przechodzenie pod psem i nad psem
• przechodzenie z psem przez obręcz, tunel i skakanie przez przeszkody
• jeżdżenie na psie (dla małych dzieci)
• odrysowywanie psich łapek oraz swoich rączek i nóżek
• przytulanie się do psa i leżenie na nim
• wydawanie psu komend
• ubieranie psa w różne części garderoby
• wiązanie na psie kolorowych wstążeczek.
• karmienie psa z kolorowych miseczek
• czesanie psa
• dmuchanie i chuchanie w sierść psa
• rozróżnianie rzeczy należących do psa, również z zamkniętymi oczami
• zabawy z kostką do gry
Ćwiczenia przy psie to:
• rysowanie i kolorowanie rysunków psów, farbami, kredkami, flamastrami, węglem oraz palcami
• oglądanie, omawianie i czytanie książeczek o psach i innych zwierzętach domowych
• robienie piesków z plasteliny lub masy solnej
• śpiewanie i tańce przy piosenkach o psach
• nauka wierszyków o psach , gry i zabawy, których bohaterami są psy
• robienie przedmiotów dla psów
|

|
|
|
|